tirsdag 26. januar 2010

Spennende prosjekt i Rogaland.



I dag fikk jeg pressemelding fra forlaget Tiden som kan fortelle om et spennende prosjekt som har gått tidligere, men som jeg ikke har hørt om før. I september skal hele Rogaland fylke lese Einar O. Risas M. Kanne & Søn 1892-1922.

Boken, som er den første i kvartetten om familien Kanne og Stavanger by, vil dermed bli trykket opp og distribuert gratis til fylkets innbyggere. Hittil er det kommet to bøker i serien, den tredje skal etter planen komme i september 2010.

- Jeg er jo midt inne i skrivingen av bind 3 og har stengt verden ute, men skal jeg bli forstyrret, er dette absolutt en god forstyrrelse. Og det blir jo en kjempesvær lesesirkel når Stavanger og Rogaland skal ta fatt på boken i september, sier en glad Einar O. Risa.

Prosjektet "hele byen leser" ble første gang gjennomført i 2008. Det som opprinnelig gjaldt Stavanger by er siden utvidet til å gjelde hele Rogaland fylke, og det er nå et samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune, Næringsforeningen i Stavanger-regionen, LO i Stavanger, SR-bank og Kulturhuset Sølvberget.

Risa står bak en rekke romaner tidligere.

Dette høres etter min mening ut til å være et godt forsøk på å spre litteratur ut til folket. Spennende å lese om.
Bildet er hentet fra tiden.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar