tirsdag 19. januar 2010

eBøker - hva skjer denne våren?


Gjennom vinteren har det med ulike mellomrom kommet artikler på ettet som har ebøker som tema. Ute i den store verden ser vi at Amazon sitt leserbrett Kindl er en stor suksess og sprer seg til stadig flere land. Barnes & Noble har kommet med sin egen løsning - et eget lesebrett og stor bokhandel på nettet. Her hjemme ser det fortsatt ut til å ta sin tid å få opp noe vi kan kalle et akseptabelt nivå når det gjelder tilgang på norske ebøker.

16. mars skal visstnok nå være den store datoen. I følge Bok og samfunn skal bransjeløsningen da være helt klar. Men - nær sagt selvfølgelig - er det ikke alle som vil være med på dette. I en artikkel fra i dag 19. januar skriver Bok og samfunn at forlagene Spartacus og Vigmostad & Bjørke ikke vil levere ebok-titlet til bokbasen distribusjonssentral i første omgang. Forlaget Oktober signaliserer også at de vil være restriktive med hva de sender ut til folket. Med "hardtslående" argumenter som at ebok-markedet er i sin spede begynnelse, at det vil ta lang tid å utvikle ebok-markedet og at man vil ha en løsning som fungerer 100 prosent (noe man kanskje har, men likevel velger å være avventende) har altså da tre forlag valgt å legge seg på en linje som i mitt hode kan minne mye om hvordan plateselskapene forholder seg til musikk på Internett. Angst for kopiering og uliovlig nedlasting og generelt mangel på visjoner i forhold til hvilke muligheter som ligger i eboka - og jeg synes det er trist.

Hvorfor det skal være så vanskelig å få denne bransjeløsning på plass klarer ikke jeg å forstå - men så er jeg også bare et helt vanlig menneske, som bare liker bøker og som også liker ebøker og som ikke kan vente med å lov til å handle i et rikholdig utvalg av norsk litteratur i elektronisk format - og selvfølgelig - jeg skal betale for meg. Med lesebrettet jeg allerede har, er min horisont allerede utvidet med tanke på hva jeg har kjøpt. Fantasylitteratur jeg trolig aldri ellers ville kommet over eller kjøpt har jeg nå lest. Gamle klassikere som Captain Fracassa, Jane Eyre etc. er bøker jeg nå har i min egen, lille, digitale og flotte bokhylle. Jeg gleder meg virkelig til å fylle på med mer - og da særlig norsk litteratur.

Redaktør Per Olav Solberg i Bok og samfunn skriver også på kommentarplass om temaet ebøker. Under tittelen På bokkjøperens side skriver han blant annet følgende:
Skal den norske bransjeløsningen for e-bøker lykkes, er det avgjørende at bokkjøperne opplever utvalget som bredt, spennende og interessant, samtidig som nettbokhandlene legger til rette for handelsløsninger som gjør det svært enkelt å handle e-bøkene. (...)
Skal man først hoppe, hvorfor ikke ta virkelig sats og gjøre det skikkelig? Markedet er modent, bokleserne vil ha norsk e-bok-innhold mot betaling, og da er det bransjens ansvar å gi dem det i rikt monn.

Så godt det er at noen tar til orde for en skikkelig satsing når man først setter i gang. Jeg ser ingen grunn til at forlagene skal være restriktive på hva de legger ut i bokbasen og dermed i nettbokhandler. Min oppfordring - i tråd med Solberg - må bare bli at forlagene nå må gjøre det ytterste de kan for å sørge for at 16. mars 2010 blir en merkedag innen den lille verdenen som distribusjon av norsk litteratur faktisk er. La oss håpe at utvalget (som er målsatt til det utrolig lave tittelantallet 1000 ved oppstat) kjapt blir stort, bredt og innholdsrikt - fra dag en!


Bildet viser leserbrett fra Bookeen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar